Avui us volem parlar de com hem enfocat aquests primers mesos a la llar, plens de noves emocions, ja que han hagut d'adaptar-se a un nou espai, amb nous materials, nous infants i noves referents adultes. En primer lloc, donem molta importància als espais que proporcionem als infants. Aquests espais amb els seus respectius materials, no han canviat en el primer mes d'adaptació, llevat d'algun material en concret, però en general, els espais i molts dels materials són els mateixos cada dia.
I per què? És molt important crear un entorn on els infants se sentin segurs. Així doncs, els ajuda molt saber què hi haurà a cada lloc, saber que si van al fons de l'aula trobaran una panereta amb materials naturals o que si van al costat del mirall trobaran unes estructures motrius i una pilota vermella, i és important la certesa que allò seguirà estant al mateix lloc el dia següent. És necessari que dins l'aula hi hagi una permanència perquè reconeguin l'espai i s'hi sentin còmodes. De la mateixa manera que la persona referent és la mateixa, l'espai i els materials també procurem que ho siguin, amb l'objectiu de fomentar aquesta seguretat afectiva que tant necessiten. Més endavant, i a poc a poc, hem anat canviat els materials per incentivar aquesta curiositat tan rica que tots tenen a dins.
Seguint amb la línia que la nostra intervenció afecti positivament a la seguretat afectiva dels infants, la qual és la base de tot el seu creixement psicomotor, remarcar la importància de les rutines del dia a dia. Els infants necessiten rutines per sentir-se segurs i tranquils i fugir de la tensió i el nerviosisme del no saber què passarà. En aquestes edats no poden ser conscients del temps, no saben què vol dir "després anirem a dinar", no saben què vol dir aquest "després". Però el que sí que poden arribar a saber és que després del conte anem a buscar el pitet i ens seiem a taula per dinar.
Se senten còmodes i segurs integrant sempre la mateixa seqüència diària, perquè necessiten saber què vindrà després. És per això que quan comencem a integrar una nova rutina (com passa a principi de curs), és molt necessari que ens passem el dia anticipant del què passarà, per evitar que es trobin amb les situacions de cop. Quan tenen les rutines integrades, és molt més fàcil que puguin ser autònoms i independents, perquè saben perfectament què passarà, Si saben que després del conte anem a buscar el pitet, probablement quan acabi el conte, acabaran per anar a buscar el pitet sols. En canvi, si sempre anem a buscar el pitet a hores diferents, perden el fil i els és molt complicat actuar per si sols.
Rutines, anticipar, seguretat afectiva, permanència de materials... Amb aquesta explicació només volíem posar paraula i reflexionar sobre la importància real de tots aquests conceptes que acostumem a dir i a escoltar, per poder ser conscients del perquè de la nostra intervenció, tant a l'escola com a casa. :)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada